Home / Blog / Glutenvrije stedentrip naar Londen

Glutenvrije stedentrip naar Londen

Al vaak ben ik in Londen geweest, al was de laatste keer inmiddels alweer in 2012. Toen was het nog niet zo makkelijk om glutenvrij te eten maar wat is deze stad enorm gegroeid in het aanbod van glutenvrij eten! Londen stond al boven aan mijn meest favoriete stad maar kan nu helemaal niet meer stuk.

We verbleven in hotel The Rockwell in Kensington, vlakbij metrostation Earl’s Court. Een charmant hotel met vriendelijk personeel. Van te voren hadden we geïnformeerd of glutenvrij ontbijt mogelijk was. Dit was geen probleem en zelf bij het inchecken gaf de receptioniste zonder erom te vragen aan dat het met de keuken geregeld was. Toch is het dan altijd weer spannend hoe het in de praktijk gaat, helaas is mijn ervaring dat het ondanks een goede voorbereiding bij het ontbijt zelf niet altijd even soepel gaat. Ook deze keer werd het wegens gebrekkig Engels van het ontbijt personeel nog wel even een ‘gedoe’ voordat we elkaar begrepen. Uiteindelijk werd voor voldoende glutenvrij brood gezorgd en ging het de ochtenden daarop gelukkig goed. Beleg is te krijgen aan het buffet, altijd natuurlijk even spannend in verband met kruisbesmetting maar het ging goed en daarnaast is er ook verpakt zoet beleg of yoghurt te krijgen.

Naast heerlijk de toerist hebben uitgehangen hebben we ook goed glutenvrij gegeten. Voor het diner raden wij aan altijd even te reserveren. Dit om teleurstellingen te voorkomen, reserveren kan in de meeste gevallen via de website van het restaurant.

Glutenvrije lunch Londen:

In Selfridges op Oxford Street (metro stations Green Park of Bond Street) zijn 2 gelegenheden om glutenvrij te lunchen.

Wij gingen voor Hemsley + Hemsley op de 3e verdieping van Selfridges waar je geheel glutenvrij kunt ontbijten en lunchen. Echter zijn de dames Hemsley enorm populair en daardoor was er geen plek vrij. Overigens is het ook mogelijk om er take away te bestellen.

Wij kozen er echter voor een bezoekje aan Beyond Bread Bakery in de Foodhall van  Selfridges te brengen. Hier kun je naast hele broden, bolletjes etc. ook belegde broodjes, quiches en allerlei heerlijke muffins en koekjes krijgen. Ter plekke is geen gelegenheid om even te zitten maar nadat we wat lekker uitgezocht hadden, inclusief drinken, zijn we naar Hyde Park gelopen waar we heerlijk in het zonnetje hebben zitten picknicken. En dat in november! Overigens heeft een Beyond Bread Bakery ook een vestiging in de wijk Fitzrovia, 2 Charlotte Place en Islington, 267 Upper Street. Bij eerstgenoemde hebben we tijdens ons verblijf ook geluncht. Dit is een piepklein zaakje met een beperkt aantal tafeltjes.

Nog een leuk adresje is Farmstand, 42 Drury Lane WC2B 5AJ, vlakbij Covent Garden (metrostation Covent Garden). Het beste te omschrijven als een moderne en gezonde fastfood restaurant wat geheel glutenvrij is. Hier kun je ontbijten en een warme maaltijd nuttigen als lunch of avondeten. Naast glutenvrij is het ook melkvrij en vrij van toegevoegde suikers, ook is vegetarisch en veganistisch eten hier mogelijk. Het menu is opgebouwd uit diverse vaste gerechten, hier kies je een hoofdgerecht en 2 bijgerechten uit voor een zeer schappelijke prijs. Vergeet niet om ruimte over te houden voor een heerlijke brownie of muffin.

Glutenvrij diner Londen:

In Soho, 64 Old Compton Street W1D 4UQ, vind je restaurant Leggero*. Ook weer een geheel glutenvrij restaurant midden in het hart van West End (metrostation Leicester Square) waardoor zeer goed te bereiken. Wij hebben hier heerlijk gegeten. De bediening was vriendelijk, het menu (voornamelijk Italiaans) uitgebreid. We waren er met vrienden en hebben een ontzettende leuke avond gehad. Leggero heeft ook een marktkraam op de bekende markt Camden Market.

Aan 197-199 Rosebery Avenue, Clerkenwell  EC1R 4TJ ligt restaurant Niche*, ook weer geheel glutenvrij. Wel een stukje verder uit het centrum, afhankelijk van waar je verblijft natuurlijk, maar goed te bereiken via metrostation Angel. Ook hier weer een uitgebreide kaart met keuze uit diverse heerlijke voor-, hoofd- en nagerechten. Een kleine nette zaak met vlotte bediening, ook hier hebben we, naast heerlijk gegeten, heel gezellig gezeten.

Op loopafstand van ons hotel ligt Brasserie Cote, 47 Kensington Court, Kensington W8 5DA. Brasserie Cote is een keten welk door heel Verenigd Koninkrijk vestigingen heeft waaronder meerdere in Londen. Het restaurant heeft een aparte glutenvrije kaart, heeft het keurmerk van Coeliac.uk. Het glutenvrije eten wordt met een vlaggetje geserveerd en is daardoor duidelijk te onderscheiden. Een ruime keuze en er hangt een gezellige sfeer.

Italiaans restaurant Carluccio’s* is ook onderdeel van een keten die door heel Verenigd Koninkrijk te vinden is. Wij vlogen terug vanaf Heathrow terminal 5 waar het restaurant voor de douane ligt. Zij hebben een aparte glutenvrije kaart en hebben ook het keurmerk van Coeliac.uk. We hebben hier heerlijk gegeten, en de bediening is erg snel. Een heel handig adresje wanneer je naar huis vliegt en nog een volwaardige maaltijd wil eten. Op terminal 4 is ook een vestiging, deze is voorbij de douane.

Al met al was het weer een heerlijk bezoek aan Londen, met voldoende keus aan glutenvrij eten. Ook wanneer je een supermarkt in loopt is er altijd wel iets glutenvrij te vinden.Een hotel vinden is in elk land altijd een uitdaging al komt het meestal wel goed. Een goede voorbereiding blijft belangrijk en anders is er altijd nog mijn noodvoorziening. Vanuit huis neem ik altijd voldoende voorverpakte tussendoortjes mee, zeker bij een vliegreis. Al merk ik gelukkig wel dat deze vaak weer mee terug naar huis gaan omdat het steeds makkelijker wordt om glutenvrij te eten te krijgen.

*In 2018 hebben we, bij een kort bezoek aan Londen, nogmaals gegeten bij Leggero’s. Deze keer viel het iets tegen, en dan met name de slechte bediening en het nieuwe beperkte menu. Ook oogde alles wat rommelig, een beetje smoezelig zelfs. Het eten daarentegen was weer heerlijk en het is fijn dat een restaurant als deze bestaat. Maar het geluksmomentje wat we bij ons eerste bezoek aan dit restaurant hadden was deze keer ver te zoeken. Hopelijk hadden ze een off-day, bij een volgend bezoek aan Londen gaan we ze zeker nog een kans geven! Tijdens dit bezoek hebben we geluncht bij Niche, naast het diner ook zeker aan te raden. Deze keer duurde het erg lang voor het hoofdgerecht kwam, iets waar ze zich uitgebreid voor verontschuldigen. Het was er erg druk, reserveren voor de lunch is dan ook echt nodig. Deze keer hebben we gedineerd bij Carluccio’s in de wijk Marylebone, 7 Paddington Street  W1U 5QH. Op loopafstand van metrostation Regent’s Park. Ook hier hebben we lekker kunnen eten in een leuke sfeer, erg vriendelijk personeel. Het hotel waar we deze keer verbleven was ook in Kensington, Hotel Indigo.

Wederom hadden we van te voren gevraagd of glutenvrij ontbijt mogelijk was, dit was geen probleem en ging bij de eerste ochtend goed. De volgende ochtend bleken ze, volgens het meisje bij het ontbijt, geen glutenvrij brood te hebben. Bij navraag bleek dit een misverstand en even later kreeg ik alsnog glutenvrij brood. Bij het buffet was zelfs keuze uit 2 soorten glutenvrije cakejes wat duidelijk aangegeven werd, de eerste ochtend stond dit keuring apart met een eigen grijptang maar de volgende ochtend stond het naast de gewone cake met een gedeelde grijptang. Beetje jammer…